Brev:
Vil stadig ikke have skemad - 7 mdr.
7. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Vil stadig ikke have skemad - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg skrev til dig for ca. 3 uger siden vedr mad og søvn. Rigtig mange tak for dine gode råd. Jeg fandt dem både brugbare og rigtig nyttige.
Jeg syntes til at starte med, det var lidt svært sådan at lave min hverdag om, og undlade de mange amninger. Men hvor om alt er så kører vi helt efter din plan for dagen nu. Det fungerer fint med at kun amme min søn de 6-7 gange i døgnet. Han har ikke reageret på, at jeg har ladet ham amme mindre. Min krop har fået det meget bedre. Ikke så svimmel og kørt i bund længere. Dejligt at mærke den ekstra energi, som jeg ikke længere får suget ud af mig. Han sover faktisk også meget bedre om dagen. Han har ikke længere den afbrudte søvn i løbet af dagen.
Mit KÆMPE problem er altså den skemad. Som jeg også fortalte sidst, startede vi op d.14 januar – og har forsøgt lige siden.. Han vil bare stadigvæk ikke have hverken mos eller grød. Jeg syntes, jeg har forsøgt alle dine gode råd – som du både giver mig og andre. Giver ham mere smagsfuldmad – mad der udgangspunkt i vores mad -. opmuntring – noget i hånden. m.m.
Det er ligegyldigt hvor sulten han er – ikke sulten- træt eller ikke træt. Det gør ingen forskel.
Han fortrækker ikke noget mad fremfor andet. Af og til en sjælden gang har jeg oplevet at han åbner munden og gladelig tager imod et helt måltid ca. 1 dl. Men ellers ligger vi pr måltid kun på ca.8 skefulde. Han snerper stadig munden sammen - piber og bliver ked af det. Jeg presser ikke skeen ind i munden på ham – men forsøge at aflede ham lidt, og snyde en ske ind af og til... Jeg føler bare
sådan, at hver måltid er et overgreb efterhånden.
Han forbinder det slet ikke med noget rart. Der er ikke noget hyggeligt ved det, da han altid bliver så ked af det. Jeg kan se, han har svært ved at styre tungen bagud i svælget og dermed sluge maden. Han åbner heller ikke munden for at få mere. Han vil hellere være meget meget sulten i flere timer end at spise grød.
Jeg syntes bare det efterhånden trækker tænder ud. Det er hårdt, at han skal være så ked af det 3 gange daglig i forbindelse med mad. Det kræver den største portion tålmodighed at blive ved. Hvilken jeg også syntes, jeg besidder. Men hold op hvor er det hårdt, når jeg ingen fremskridt ser. Dejligt at kunne læse herinde at jeg ikke er den eneste i verden med det problem. Men jeg begynder at blive bekymret for, om han overhovedet lærer det inden dagplejestart om ca. 2 mdr..
Jeg syntes virkelig, jeg har forsøgt alt.. Men håber sådan du har det gode råd der gør forskellen. Det råd der forhåbentlig retter op på mine tanker: Hvad dælen er det lige jeg som mor gør galt..? Det lykkedes jo for andre..
På forhånd rigtig mange tak for din tid og dine altid gode råd.
Med venlig hilsen
Tina