Vil stadig ikke have skemad - 7 mdr.

7. marts 2008

Alder:
7 mdr.

Vil stadig ikke have skemad - 7 mdr.

Hej Helen

Jeg skrev til dig for ca. 3 uger siden vedr mad og søvn. Rigtig mange tak for dine gode råd. Jeg fandt dem både brugbare og rigtig nyttige.

Jeg syntes til at starte med, det var lidt svært sådan at lave min hverdag om, og undlade de mange amninger. Men hvor om alt er så kører vi helt efter din plan for dagen nu. Det fungerer fint med at kun amme min søn de 6-7 gange i døgnet. Han har ikke reageret på, at jeg har ladet ham amme mindre. Min krop har fået det meget bedre. Ikke så svimmel og kørt i bund længere. Dejligt at mærke den ekstra energi, som jeg ikke længere får suget ud af mig. Han sover faktisk også meget bedre om dagen. Han har ikke længere den afbrudte søvn i løbet af dagen.

Mit KÆMPE problem er altså den skemad. Som jeg også fortalte sidst, startede vi op d.14 januar – og har forsøgt lige siden.. Han vil bare stadigvæk ikke have hverken mos eller grød. Jeg syntes, jeg har forsøgt alle dine gode råd – som du både giver mig og andre. Giver ham mere smagsfuldmad – mad der udgangspunkt i vores mad -. opmuntring – noget i hånden. m.m.
Det er ligegyldigt hvor sulten han er – ikke sulten- træt eller ikke træt. Det gør ingen forskel.

Han fortrækker ikke noget mad fremfor andet. Af og til en sjælden gang har jeg oplevet at han åbner munden og gladelig tager imod et helt måltid ca. 1 dl. Men ellers ligger vi pr måltid kun på ...

Annonce

... ca.8 skefulde. Han snerper stadig munden sammen - piber og bliver ked af det. Jeg presser ikke skeen ind i munden på ham – men forsøge at aflede ham lidt, og snyde en ske ind af og til... Jeg føler bare
sådan, at hver måltid er et overgreb efterhånden.

Han forbinder det slet ikke med noget rart. Der er ikke noget hyggeligt ved det, da han altid bliver så ked af det. Jeg kan se, han har svært ved at styre tungen bagud i svælget og dermed sluge maden. Han åbner heller ikke munden for at få mere. Han vil hellere være meget meget sulten i flere timer end at spise grød.

Jeg syntes bare det efterhånden trækker tænder ud. Det er hårdt, at han skal være så ked af det 3 gange daglig i forbindelse med mad. Det kræver den største portion tålmodighed at blive ved. Hvilken jeg også syntes, jeg besidder. Men hold op hvor er det hårdt, når jeg ingen fremskridt ser. Dejligt at kunne læse herinde at jeg ikke er den eneste i verden med det problem. Men jeg begynder at blive bekymret for, om han overhovedet lærer det inden dagplejestart om ca. 2 mdr..

Jeg syntes virkelig, jeg har forsøgt alt.. Men håber sådan du har det gode råd der gør forskellen. Det råd der forhåbentlig retter op på mine tanker: Hvad dælen er det lige jeg som mor gør galt..? Det lykkedes jo for andre..

På forhånd rigtig mange tak for din tid og dine altid gode råd.

Med venlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!